Chcete si založit společnost s ručením omezeným či akciovou společnost a tápete při výběru názvu? Vypadá to zprvu jako jednoduchý úkol, ale vybrat to pravé jméno pro svou společnost může být docela zapeklitá věc. Mělo by být originální, jednoznačné, mělo by se dobře číst i vyslovovat a kromě toho splňovat několik ze zákona daných pravidel. O jednom z těch nejdůležitějších je tento článek.
Název obchodní firmy nesmí být zaměnitelný a klamavý
Název může být nezaměnitelný a přesto klamavý, nebo název není klamavý přesto zaměnitelný, případně může být zaměnitelný i klamavý - vše je špatně. Rozebereme si všechny případy. Vše vám vysvětlíme i na konkrétních dobrých a špatných příkladech.
A) Název nesmí být zaměnitelný
To znamená, že podle názvu jsme schopni rozlišit podnikatele od již existujících zapsaných podnikatelů. Z pohledu třetí osoby nesmí vyvolat dojem, že jde o název jiného podnikatele. Čeho se tedy vyvarovat?
- nesmí být zaměnitelný foneticky
(Např. název Stafica a Stafika jsou foneticky zaměnitelné)
- jedno odlišné písmeno v názvu zpravidla není dostatečné pro odlišení x pokud však toto písmeno představuje významovou odlišnost poznatelnou zrakem i sluchem, pak názvy zaměnitelné nejsou.
Příklad:
zaměnitelný: carat s.r.o. x karat s.r.o.
nezaměnitelný: dluh s.r.o. x pluh s.r.o., A-Elektro s.r.o. x Elektro-E s.r.o.
- zaměnitelnost může způsobit i užití určitého dominantního prvku (zejména, pokud tento prvek je určitým způsobem neobvyklý), protože zákazníkům přirozeně utkví v paměti právě taková dominantní část názvu.
Konkrétní příklady z judikátů:
zaměnitelná: Recycling a.s. x Recycling Dobeš Hostivice a.s.
(V daném případě „Recycling“ byl posouzen jako dominantní prvek a slova „Dobeš“ a „Hostivice“ neměli dostatečnou odlišovací schopnost; společnost Recycling Dobeš Hostivice a.s. navíc podnikala ve stejné nemovitosti jako dříve Recycling, tedy průměrný zákazník mohl nabýt dojmu, že jde o jednu z provozoven společnosti Recycling a.s.)
nezaměnitelná: ŠKODA x Stavební bytové družstvo Škodovák
(„Škoda“ je sice dominantním prvkem, nicméně název SBD Škodovák je již natolik odlišný, že zaměnitelnost není dána.)
zaměnitelná: SUDOP Group x SUDOP Plzeň („Sudop“ je dominantní prvek a uvedení místa nebo příslušnosti k holdingu není způsobilé názvy vzájemně odlišit.)
nezaměnitelná: SUDOP Group x SUDOP + dvouslabičné slovo
(Šlo o případ, kdy společnosti působily vedle sebe již delší dobu a obě používaly ve svém názvu dominantní prvek „SUDOP“. Po určité době však SUDOP Group žalovala SUDOP Plzeň na zaměnitelnost a žádala vypuštění slova SUDOP jako dominantního a tím i zaměnitelnost působícího prvku. Soud rozhodl, že k odlišení postačí, pokud SUDOP Plzeň odliší svůj název tak, že do svého názvu doplní jiné dvouslabičné slovo. Ttedy nemusela vypustit slovo SUDOP. Jako doplňující kritérium pro posouzení v daném případě bylo to, že žalobkyně léta strpěla užívání stávajícího názvu žalovanou a též bylo vzato v úvahu, že názvy byly víceslovné.)
zaměnitelná: Podzemní stavby Praha s.r.o. x Podzemní stavby Bohemia divize s.r.o.
(Slovní spojení „Podzemní stavby“ je dominantní a utkví v paměti, zatímco dodatková slova „Bohemia“ nebo „divize“ nemají výraznou odlišovací schopnost. Bohemia hovoří pouze o místní příslušnosti a divize navozuje dojem o organizačním propojení, které není pravdivé.)
nezaměnitelná: Media Service a.s. x Media Service Zawada s.r.o.
(Shoda je dána ve významově obecných pojmech, neobvyklé a originální je slovo „Zawada“ a pro svou neobvyklost a originalitu se stává prvkem dominantním, který je odlišný a který je způsobilý názvy rozlišit.)
- k odlišení názvu nepostačí uvedení jiného místa
(zaměnitelná: Recyklace Praha s.r.o. x Recyklace Brno s.r.o.)
- obecné pojmy mají malou či žádnou odlišovací schopnost – to má dvojí význam:
- Pokud mám dva názvy, které se skládají ze shodných (obdobných) obecných pojmů, pak je odliším jiným dominantním prvkem.
nezaměnitelné jsou: Truhlářství (obecné) Jirka (dominantní) x Truhlářství (obecné) Karel (dominantní)
2. Pokud mám dva názvy, které se skládají ze shodných (obdobných) dominantních prvků, pak je neodliším pouze jiným obecným slovem.
zaměnitelné jsou: Milton x Milton reality
B) Název nesmí být klamavý
To znamená, že nesmí vytvářet klamavou představu o předmětu podnikání či o osobách podnikatelů.
- klamavost při použití jména FO v názvu PO
Jméno FO v názvu PO, lze použít pouze, pokud je dána:
- osobní spojitost (To jsou obvykle osoby , jež jsou zakladateli či společníky nebo které určitou PO přímo zaštítily či uvedly ve veřejnou známost.)
- věcná spojitost (Ta je dána např. pokud společnost prodává výrobky pod určitou obchodní značkou, která je tvořena jménem.)
Jméno FO lze použít pouze s jejím souhlasem:
Příklad: Úklidové služby Marcela s.r.o.
Klamavý by byl název v případě, že jméno Marcela nemá žádnou logickou či věcnou spojitost s právnickou osobou. Nebude klamavý, pokud se např. jeden ze společníků jmenuje Marcela – zde je dána osobní spojitost. Nebo pokud společnost prodává výrobky, které označuje obchodní značkou „Marcela“ – zde je dána věcná spojitost.
- klamavost při použití určitého typu podnikání v názvu v rozporu s realitou
Např. by název neměl vyvolávat dojem, že společnost poskytuje určitý typ služeb, pokud to tak ve skutečnosti není.
Příklad: Úvěrové služby s.r.o.
- Je klamavý, pokud ve skutečnosti společnost poskytuje služby kadeřnické.
- Není klamavý, pokud se společnost zabývá poskytováním úvěru.
Co je dále potřeba brát v potaz:
- sama skutečnost, že v OR jsou již zapsány společnosti se zaměnitelnými názvy nemůže vést k závěru, že je možné povolit zápis další takové společnosti se zaměnitelným názvem,
- skutečnost, že společnost, která žádá zápis názvu, je majitelem ochranné známky (jejíž název je obdobný či shodný jako navrhovaný název), nevypovídá nic o tom, zda navrhovaný název je, či není zaměnitelný (klamavý) s názvem jiného podnikatele (ochranná známka se vztahuje pouze na označení výrobků, zboží či služeb, nikoliv osob (společností)),
- princip zaměnitelnosti není dán jen místně, ale vztahuje se na celé území státu.
Příklady toho, co bychom do OR nezapsali:
- carat s.r.o. x karat s.r.o. (fonetická zaměnitelnost),
- Berex Praha s.r.o. x Berex Plzeň s.r.o. (shodný dominantní prvek a rozlišení pouze místem),
- Berex s.r.o. x Berex Business s.r.o. (shodný dominantní prvek, rozlišení pouze obecným slovem, nikoliv jiným dominantním prvkem),
- Truhlářství Karel s.r.o. (pokud neexistuje žádný vztah k osobě Karel) (jde o klamavost jménem),
- Úvěrové služby s.r.o. (pokud společnost poskytuje jiné služby).
Příklady názvů, které bychom zapsali:
- dluh s.r.o. x pluh s.r.o. (přestože odlišnost pouze jedním písmenem, jde o odlišnost významovou, fonetickou i opticky zjevnou),
- Kadeřnictví Andrea a.s. x Kadeřnictví Monika a.s. (základ názvu tvoří obecné pojmy, dominantní prvek je jméno, které je způsobilé společnosti odlišit),
- Realitní služby s.r.o. x Realitní služby RES s.r.o. ( shodné jsou obecné pojmy, dominantní je RES, které je způsobilé společnosti rozlišit),
- Truhlářství Karel s.r.o. (pokud je vztah k osobě Karel),
- Úvěrové služby s.r.o. (pokud společnost poskytuje úvěrové služby).
Co dalšího se hodí vědět, než se pustíte do výběru názvu své firmy? Zajímavé informace najdete třeba v tomto článku. Nebo se nám přímo ozvěte. Ochotně vám poradíme