Zákon č. 338/1992 Sb. o dani z nemovitých věcí, jehož změny by měly platit pro zdaňovací období roku 2021, i když zákon nabude pozdější účinnosti, se mění v následujících bodech:
§ 12 – obec mohla dosud svou vyhláškou změnit výši místního koeficientu daně z nemovitých věcí pouze pro celé území své obce. Nově bude moci takto činit pro každou část obce zvlášť. Pod pojmem „jednotlivá část obce“ lze rozumět jak katastrální území, tak jinou část obce jednoznačným a nezaměnitelným způsobem vymezenou, např. uvedením názvu části obce, názvem ulice, parcelními čísly pozemků, nebo stavbami s číslem popisným či evidenčním, vždy s uvedením názvu katastrálního území, ve kterém se tyto nemovité věci nacházejí.
§ 12 – místní koeficient bylo dosud možno stanovit pouze v celých číslech 2, 3, 4 a 5. Nově bude možné stanovit přesnější koeficient na celé desetinné číslo (např. 1,4 či 2,1 apod.).
§ 12e – u pozemků se bude daň počítat dle druhu pozemku evidovaného v katastru nemovitostí, i když skutečný stav bude odlišný.
Změna zákona o daních z příjmů
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů je měněn v níže uvedených oblastech. Rozsah změn je velký, uvádím jen důležité praktické změny. Lze předpokládat, že některé z nich budou v budoucnu vyžadovat sjednocení nejasných souvislostí.
Pro daňové povinnosti u daně z příjmů za zdaňovací období započatá přede dnem nabytí účinnosti novely se použije dosavadní znění zákona. V přechodných ust. bod 9. je uvedeno, že nabude-li novela účinnosti jindy než 01.01.2021 (což je k datu zpracování této informace velmi pravděpodobné), může poplatník pro zdaňovací období roku 2021 časové znění některých ustanovení zákona použít dle své volby. Z níže komentovaných jde zejména o § 6/4 a 12, 16, 16a – tzn. mimo jiné i sazbu daně. V takovém případě bude poplatník povinen podat daňové přiznání.
§ 6/9/b) – u zaměstnanců bude od daně ze závislé činnosti nově osvobozen tzv. stravenkový paušál, což bude peněžitý příspěvek poskytovaný zaměstnavatelem zaměstnanci na stravování za jednu směnu, a to až do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin (např. v roce 2020 by to bylo 70 % ze 103 Kč = 72,10 Kč; stravné pro rok 2021 bude v nejbližší době vyhlášeno ve sbírce zákonů). Peněžitý příspěvek na stravování nemůže být předmětem soudního výkonu rozhodnutí ani exekuce. Použije se ode dne nabytí účinnosti novely.
§ 24/2/j/4 – stravenkový paušál bude u zaměstnavatele daňově uznatelným nákladem bez omezení
§ 6/12 a 13 – zrušuje se ustanovení, kdy se do základu daně započítávalo i pojistné hrazené zaměstnavatelem (zrušení superhrubé mzdy). Totéž platí i pro příjmy plynoucí ze zahraničí, kdy se do základu daně započítávalo fiktivní pojistné daného státu. Podle přech. ust. bodu 19. se nový způsob výpočtu daně ze závislé činnosti použije i pro příjmy zúčtované plátcem před 01.01.2021 ale vyplacené až po 31.01.2021.
§ 16 – sazba daně činí 15 % a od základu daně přesahující 48násobek průměrné mzdy 23 %. Půjde o průměrnou mzdu stanovenou podle zákona o sociálním zabezpečení a účinnou k prvnímu dni zdaňovacího období. Ruší se dosavadní solidární zvýšení daně 7 %.
§ 24/2/k – zavádí se možnost stanovení výdajů za pohonné hmoty spotřebované vozidlem, které má elektrický pohon nebo hybridní pohon kombinující spalovací motor a elektromotor; lze použít průměrnou cenu elektřiny stanovenou pro účely poskytování cestovních náhrad podle zákoníku práce (poslední platná vyhláška je č. 358/2019 Sb. s cenou 4,80 Kč/kWh, lze očekávat každým dnem vyhlášku pro rok 2021). V případě silničních motorových vozidel jiných než poháněných elektřinou zahrnutých v obchodním majetku, pořízených na finanční leasing, v nájmu nebo užívaných na základě smlouvy o výpůjčce uzavřené s věřitelem na dobu zajištění dluhu převodem vlastnického práva k tomuto vozidlu nebude možné použít referenční cenu pohonných hmot pro stanovení výdajů za pohonné hmoty spotřebované vozidlem. V takových případech budou stejně jako dnes uplatňovány pouze výdaje v prokázané výši. Lze použít i pro rok 2020.
§ 25/1/zb - u poplatníků, kteří nevedou účetnictví se navyšuje částka, od níž jde o pořízení uměleckých děl, která nejsou součástí staveb a budov a nejsou daňově uznatelným výdajem; částka se navyšuje z 40.000 Kč na 80.000 Kč.
§ 26, § 27, § 33 - navyšuje se z 40.000 Kč na 80.000 Kč částka pro stanovení dlouhodobého majetku u hmotných movitých věcí či jejich souborů, dospělých zvířat či jejich skupin a TZ u majetku najatého na finanční leasing a technického zhodnocení obecně. Dle přech. ust. bodu 14. lze však nové znění použít i na hmotný majetek a TZ pořízené od 01.01.2020.
prvních 12 měsíců uplatní odpisy rovnoměrně do výše 60 % vstupní ceny hmotného majetku a za dalších bezprostředně následujících 12 měsíců uplatní odpisy rovnoměrně do výše 40 % vstupní ceny.
Odpisy se počítají měsíčně počínaje následujícím měsícem po zařazení majetku. Případné technické zhodnocení takového majetku se pak zařazuje samostatně a odepisuje standardními způsoby.
§ 32a a související – ze zákona se úplně vypouští problematika nehmotného majetku. Nově se tedy bude postupovat podle účetních předpisů. To znamená, že účetní jednotka by si měla sama stanovit hranici pro zařazení do nehmotného majetku a odůvodnitelné účetní odpisy souladné s věrným a poctivým obrazem předmětu účetnictví. Daňově uznatelnými budou účetní odpisy v souladu s § 24/2/v. Dosavadní nehmotný majetek a jeho TZ se řídí dosavadním zněním zákona. Dle přech. ust. bodu 11. lze však nové znění (tj. účetní postup pro daňové účely) použít i na nehmotný majetek pořízený od 01.01.2020.
§ 35ba – základní sleva na poplatníka se zvyšuje z 24.840 Kč na 27.840 Kč (2.320 Kč/měsíc). Dle přechodných ustanovení se nová výše slevy použije pro výpočet mzdy za měsíc roku 2021, skončený před vyhlášením zákona ve sbírce zákonů.
§ 35c/3 – zrušuje se dosavadní maximální limit 60.300 Kč pro daňový bonus poplatníka
§ 38da – Dochází ke změně lhůty pro podání oznámení o osvobozených příjmech a příjmech, které nepodléhají zdanění v České republice. Oznámení o příjmech plynoucích do zahraniční bude nově podáváno ve dvojím režimu. Nově se stanoví lhůta pouze pro podání oznámení o příjmech, ze kterých je daň vybírána srážkou; tato lhůta zůstává stejná jako doposud, tedy rovnající se lhůtě pro odvedení daně, která byla z daného příjmu sražena nebo vybrána. Lhůta pro oznámení o příjmech, které jsou od daně osvobozené nebo nepodléhají zdanění v České republice, bude nově stanovena pouze jednou ročně, a to do 31. ledna kalendářního roku bezprostředně následujícího po kalendářním roce, ve kterém by byla provedena srážka daně z daného příjmu, kdyby tento příjem dani vybírané srážkou podléhal, tedy ve stejné lhůtě jako oznámení o příjmech, ze kterých daň je srážena, za měsíc prosinec.
Současně se dosavadní limit pro oznámení 100.000 Kč osvobozeného příjmu/měsíc navyšuje na 300.000 Kč. Jde o souhrnnou hodnotu příjmů stejného druhu (např. dividendy, úroky, služby).
Změny se použíjí na příjem, ze kterého byl (či by byl) povinen plátce srazit daň přede dnem nabytí účinnosti novely.
Přechodné ust. bod 6 – daňově uznatelným nákladem je bezúplatné nepeněžité plnění (nepeněžitý dar) poskytnuté od 1.3.2020 do 3112.2020 v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2 na účely vymezené v § 15 odst. 1 nebo § 20 odst. 8.
Změna zákona o dani z přidané hodnoty
zákon č. 235/2004 Sb. o DPH se mění takto:
§ 4/4/d – dosavadní definice u nehmotného majetku a jeho TZ odkazovala na zákon o daních z příjmů. Nově bude odkazovat na účetní předpisy. Na rozdíl od daně z příjmů zde nelze aplikovat změnu u nehmotného majetku zpětně pro rok 2020. Přechodné ustanovení řeší problematiku tvorby dosavadního nehmotného majetku „ve vlastní režii“, což je velmi specifický případ.
Příloha č. 2 – služby podléhající první snížené sazbě daně 15 %: nově se doplňuje 38.3 Zpracování komunálního odpadu k dalšímu využití; druhotné suroviny.