Datové schránky představují systém elektronické komunikace, který již od roku 2009 usnadňuje fyzickým i právnickým osobám elektronickou komunikaci s úřady, soudy a jinými orgány veřejné moci. Účelem datových schránek je primárně zlepšení dostupnosti některých služeb státu a zároveň jednoduchý způsob, jak na dálku ověřit identitu osoby.
Co je to datová schránka?
Datová schránka je obdobou běžné poštovní schránky, funguje však v elektronické podobě, stejně jako například schránka e-mailová. Podání odeslaná datovou schránkou však mají stejnou váhu, jako by byla zaslána v písemné formě, neboť majitel schránky je úředně ověřenou osobou a zpráva odeslaná prostřednictvím datové schránky tak nahrazuje písemnost podepsanou vlastnoručním podpisem. Používání datové schránky šetří nejen čas, ale také náklady vynaložené na listinnou komunikaci. Důležitou součástí datových schránek je uložení všech zpráv po dobu 90 dnů od doručení a možnost jejich archivace, takže se nemůžou zatoulat, jako dopisy papírové.
K čemu lze datovou schránku využít?
K zavedení systému datových schránek došlo zejména za účelem usnadnění a urychlení komunikace mezi fyzickými a právnickými osobami a státními úřady. Ty mají ze zákona povinnost datovou schránku používat v komunikaci s každou osobou, která má datovou schránku rovněž zřízenou. Datovou schránku využijete například k podání daňového přiznání, vyřízení živnostenského oprávnění, získání výpisů z veřejných rejstříků, nebo třeba i k podání žádosti o nový řidičský průkaz, či sledování změn v katastru nemovitostí.
Jak zřídit datovou schránku?
Datovou schránku pro komunikaci s úřady lze bezplatně zřídit na základě žádosti podané fyzickou osobou, podnikající fyzickou osobou, či právnickou osobou, která není zapsána v obchodním rejstříku. Mezi takové právnické osoby patří spolky, nadace, ústavy, nebo i společenství vlastníků jednotek. Žádost o založení datové schránky mohou podat rovněž cizinci s trvalým pobytem v jiném členském státě Evropské Unie.
Právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku mají stejně jako orgány veřejné moci datovou schránku zřízenou ze zákona. Přístupové údaje k těmto datovým schránkám jsou navíc každému statutárnímu orgánu nově zapsanému do obchodního rejstříku zaslány na kontaktní adresu do několika dnů po zápisu automaticky.
Žádost o zřízení datové schránky lze vyřídit na jakékoliv pobočce CzechPOINT, tedy na většině úřadů, či pošt (včetně vybraných zastupitelských úřadů České republiky). Tam vyplníte jednoduchou žádost o zřízení datové schránky a do několika dní obdržíte doporučený dopis s přihlašovacími údaji a dalšími základními informacemi. Na CzechPOINT si nezapomeňte přinést doklad totožnosti (občanský průkaz nebo pas), u cizinců bude zapotřebí i povolení k pobytu čí vízový štítek. Žádost o zřízení je možné vyplnit také doma a s úředně ověřeným podpisem ji zaslat poštou na adresu ministerstva vnitra.
Pokud disponujete digitální identitou, jako je například MojeID, nebo eObčanka, můžete provést zřízení datové schránky online prostřednictvím Portálu občana. Konkrétní postup, stejně jako další návody k používání datové schránky naleznete na webové stránce provozovanou Ministerstvem vnitra https://chcidatovku.gov.cz/.
Na co si dát pozor a jaké jsou nevýhody datové schránky?
Elektronická zpráva zaslaná do Vaší datové schránky se považuje za doručenou ve chvíli, kdy se od jejího odeslání přihlásíte do datové schránky. Stejně jako u doporučeného dopisu však platí tzv. doručení fikcí. To znamená, že nedojde-li do 10 dnů po odeslání k přihlášení do datové schránky (a tedy k doručení zprávy), bude od té chvíle automaticky považována za přečtenou, a to i v případě, že jste zprávu vůbec neotevřeli. Doručení fikcí nebude platit pouze v případech, kdy právní předpisy s doručením některých písemností spojují závažné právní důsledky. Typicky je doručení fikcí vyloučeno u platebních rozkazů, usnesení o zahájení trestního stíhání či rozsudku v trestní věci. Na druhou stranu lze však prostřednictvím datové schránky doručit fikcí i takové zprávy, u kterých je náhradní doručení v případě poštovní zásilky zakázáno. Příkladem může být výzva či předvolání k přípravnému jednání dle občanského soudního řádu, nebo rozsudek v civilní věci.
Datová zpráva bude po doručení k dispozici ještě 90 dnů po jejím doručení, pokud však nedojde k její archivaci, tak se po uplynutí vymaže. Z tohoto důvodu je důležité si v datové schránce nastavit upozornění o příchozí datové zprávě, které Vám přijde na e-mail, nebo přímo do telefonu. Právě jistota, že se adresát o zprávě díky notifikačnímu emailu dozví, je jednou z hlavních výhod používání datové schránky.
Pro více informací navštivte https://www.datoveschranky.info/.